Wat is een geslaagde profielfoto? Of juist niet?


Ik krijg dikswijls de vraag waarom men een professioneel portret nodig heeft.

Een professioneel portret kan op verschillende manieren gemaakt worden.

Je kan enerzijds een verhaal over je laten maken. Wie ben je? Wat doe je het liefst Wat zijn je interesses? Hoe leef je? Wat eet je graag? Waar vertoef je het meest? Als je dit op sociale media zou zetten, dan kan je dit als inhoud zien, je dagelijkse posts. Hiermee laat je je publiek zien wat je bezig houdt. Als beroepsfotograaf help ik je hier graag mee.

Anderzijds heb je je profielfoto zelf. Dit is om te laten zien hoe je eruit ziet.

Waarom een professionele profielfoto belangrijks is vertel ik jullie aan de hand van voorbeelden van hoe het WEL of  NIET moet . Dat doe ik met eigen voorbeelden. Soms met mijn eigen fouten, soms heb ik de foto's bewust gemaakt om het jullie te tonen. Het is toegestaan om te glimlachen bij het zien van de foto's :D

Ga jij bij minstens één van deze 13 onderstaande voorbeelden in de mist? Of ken je iemand? Dan is het hoog tijd om een professionele profielfotosessie te plannen bij www.ikhouvanfotografie.be

Met véél liefde voor fotografie.

Kristel. 


1  |  Belichting


Zien we je?


Is de belichting goed?  Is de foto te donker of te licht? Een gezicht waar voor een stuk een schaduw over loopt of helemaal uitgevreten wit is, kan storend zijn. Zeker de ogen moeten duidelijk en sprekend in beeld zijn. 

Het zelfportret dat ik hier toon is te donker. Dit kan daarnaast nog het imago versterken dat je je niet goed in je vel voelt. 


2  |  Gezicht


Ben je zichtbaar?


Je gezicht moet duidelijk zijn. Het gaat om jou! Een profielfoto wordt klein weergegeven, dus is het best om je gelaat prominent in beeld te hebben. Alles draait om je uitdrukking en daarom kanhet geen kwaad dat er bijvoorbeeld een stuk van je haar wegvalt. Overigens kan je in de meeste sociale media en toepassingen (zoals LinkedIn) je foto knippen of uitvergroten. 


3  |  Geen attributen


Zien we jou? Of jouw product?


We brengen geen attributen in beeld op je profielfoto. Die attributen gaan met de aandacht lopen en het gaat net op jouw persoonlijheid. Een sommelier fotograferen we dus zonder glas wijn, een fotograaf zonder camera. Een profielfoto moet jouw eigenheid en karakter tonen en niet wat deel uitmaakt van je werk. Een foto met

een attribuut kan wél gebruikt worden op de pagina van je website waar je het over jezelf hebt, in het verhaal van je social media post of in de LinkedIn banner. 

Ik fotografeerde ooit eens op een event. Diegene die me al hebben zien fotograferen, weten dat ik o.a. een camera heb met een rode hoes. Dit valt op. Een week nadien kwam ik de organisator tegen op een ander event. Deze keer was ik gast en sprak hem aan. Hij wist hélemaal niet wie ik was. Pas toen ik mijn camera bovenhaalde ‘herkende’ hij me… aan mijn rode camera. Als je dan ook nog eens een profielfoto hebt met een camera voor je gezicht, zal niemand me herkennen inderdaad. Dus dat doen we niet meer!

4 | Neutrale achtergrond


Ben jij verdwenen in de achtergrond?

We hebben het al eerder gezegd, maar een profielfoto gaat om jou. Een neutrale achtergrond is daarom belangrijk.


Meestal is dit wit, zwart of iets ertussen. Mogelijk met een zacht verloop van helder naar donker. Uiteraard kunnen we hier ook opteren voor je bedrijfskleur. De keuze van de achtergrond kan ook belangrijk zijn in combinatie met haarkleur, de kleuren van je kledij of de bedrijfswebsite.

Een niet effen achtergrond kan storen of de aandacht wegtrekken. Op deze voorbeeld foto ben ik er zeker van dat jullie eerst naar de achtergrond gekeken hebben. Als profielfoto is dit dus géén goede keuze.

5  |  Kleding


Wat is jouw stijl?

De kledij maakt de man of vrouw én men zegt wel eens dat je moet opvallen in de grijze massa. Dat is bij deze letterlijk én figuurlijk te nemen. Je moet er namelijk voor zorgen dat je er uitspringt zonder glitterpakken , diepe decolletés of tijdelijke modesnufjes . Je moet dus uitspringen in die grijze massa door zo neutraal mogelijk te zijn. Dat oogt professioneel én tijdloos.  Te opvallende logo’s, strepen en ruiten katapulteren je soms naar het verkeerde jaar. Fluo was een paar jaar geleden erg in, weet je dat nog?  Niets is zo beschamend als ondernemer dat jij nu nog met die fluo das op je profielfoto staat. Tevens zorg je er best voor dat je je outfit zo uitkiest dat je niet kan zien dat de foto in de zomer (bv spaghettibandjes) of in de winter (bv rolkraag) is genomen. Je kan er uiteraard ook voor opteren om een seizoen-wissel shoot te boeken. Zo heb je uit elk seizoen een foto!

6  |  Glimlachen mag


And smile! 


Een glimlach opent deuren! Dat geldt niet alleen bij afspraken, maar ook voor jouw profielfoto!


Diegene die je profiel bezoekt is immers een mogelijke klant of werkgever. Je profielfoto is geen officiële pasfoto. Een pasfoto heeft wél een neutrale achtergrond, je gezicht staat er goed belicht op, maar mist persoonlijkheid.



© Bert Daenen

7  |  Oogcontact


Ik kijk naar jou! 


Oogcontact is belangrijk als je vertrouwen wil opbouwen. Kijk daarom zeker recht in de camera kijken. Als je wegkijkt kan het lijken alsof je geen contact wil. Eveneens lijkt het dan of je wat te verbergen hebt.


Wanneer je met iemand in gesprek bent, kijk je die persoon ook aan, toch?


8  |  Uniek portret


Het draait om jou!


Een profielfoto moet een uniek portret van jou zijn, zeker geen uitgesneden hoofd uit een groepsfoto. Ook hier weer: het gaat om jou. Een uitgesneden foto is daarenboven meestal niet scherp.

9  |  Recente foto


Wat is jouw stijl?


Heb je dit al eens meegemaakt? Na een netwerk event kijk je op LinkedIn of je een connectie kan maken met je nieuwe contacten. “Met welke Bart Peeters heb ik gisteren gesproken? “, denk je dan.

Als die persoon dan een recente profielfoto heeft is de twijfel onmiddellijk weg. Als die persoon een oude profiel foto heeft, geef hem dan zeker mijn kaartje! Als jouw profielfoto sterk is verouderd, kost je dat bij een eerste ontmoeting direct een stuk vertrouwen. Daarom is het zinvol om pakweg alle 3 jaar je profielfoto up te daten.  De foto die ik hier als voorbeeld plaats is ondertussen 17 jaar oud. Nu zijn er enkele rimpels en kilo’s bijgekomen. Dus deze foto – hoe moei ik hem ook nog altijd vind – is niet geschikt als profielfoto. ​© Sofie Muylaert

1 0  |  Géén selfie


Neen, géén selfie!


Plaats zeker geen selfie als profielfoto. Inderdaad selfies zijn eenvoudig te maken en ideaal om in je social media verhaal te plaatsen, maar niet geschikt als profielfoto! Je houding zit helemaal fout (gestrekte arm), kikker- of vogelperspectief en door de groothoeklens wordt je gezicht vertekend : je neus lijkt te groot, je hebt een dubbele kin, meestal kijk je naast de lens, je hebt vingers in je beeld of je neusgaten zijn duidelijk aanwezig. Voor deze voorbeelden heb ik mezelf even uit mijn comfort-zone gehaald. Alleen maar om jullie te laten zien waarom je dit dus niet moet doen als profielfoto. Ik heb mijn decolleté nog net netjes kunnen verbergen. Die fout wordt ook véél gemaakt.


1 1  |  Sta alleen op de foto


Alleen jij!


De profielfoto gaat alleen om jou en hoe jij eruit ziet. Niet om

die toffe vriendin waar je graag een glaasje mee gaat drinken. Niet om dat bier dat je vast hebt. Het kan ook voor verwarring zorgen. Stel, dat er iemand denkt dat jij de linker persoon bent, komt je dan tegen en herkent je niet omdat jij niet de linker persoon bent, maar de rechter? Je hebt het zelf ook al eens meegemaakt dat je op social media een naam tegenkomt uit je verleden. Je kijkt naar dat profiel en twijfelt: is het nu de rechter of de linker persoon?



1 2  |  Scherpe foto


Wees scherp.


Een profielfoto wordt erg klein weergegeven en dan is het erg belangrijk dat de foto scherp is. In een oogopslag registreren onze ogen het beeld en dat is moeilijk als je profielfoto niet scherp is. Als de foto uitvergroot wordt moet het resultaat ook nog goed zijn. Foto’s die scherp lijken op je smartphone, zijn daarom nog niet scherp op een groot scherm. ​​ © Jos Verhoogen. (De foto die Jos van me maakte is wél scherp, ik heb deze onscherp gemaakt voor dit onderwerp)


1 3  |  Géén GLOW foto









... of andere filters!


Dit kan leuk zijn om een inhoudelijke foto te maken, zo laat je zien aan de mensen dat je bv plezier hebt,  maar gebruik deze foto's niet voor je profielfoto.  Net als bij de scherpte van een foto kan dit op een smartphone nog 'ok' lijken, maar als je dit op een groot scherm bekijkt, begrijp je dat dit niet professioneel is. 

Heb je zelf extra tips? Laat het me weten!

  • Facebook
  • Instagram

© 2020 - www.ikhouvanfotografie.be

Kristel Nijskens

Leopoldstraat 34 - 2850 Boom

Kaïrostraat 73 - 8400 Oostende

0495 215 782

btw 0883 985 249